Top

Hvordan skriver man en pressemeddelelse?

Journalister modtager rigtig mange pressemeddelelser hver eneste dag. Næsten alle sammen bliver offer for et tryk på delete-knappen. Formålet med at skrive en pressemeddelelse er selvfølgelig at få omtale, og første skridt på vejen er at undgå samme skæbne, som de fleste andre pressemeddelelser lider under. Så hvordan skriver man en pressemeddelelse? Det er faktisk ikke så umuligt, som det måske lyder. Men det hjælper helt klart at vide lidt om, hvordan journalister tænker og arbejder.

Hvordan skriver man en pressemeddelelse?

På det helt overordnede plan handler det om, at have skarpt defineret hvad du vil fortælle – og nok så vigtigt hvem du vil fortælle det til. Rigtig mange falder for fristelsen til at svare “alle” på spørgsmålet om, hvem deres målgruppe er. Hvis det også er dit svar, har du ikke gjort dit målgruppearbejde godt nok. Du kan derfor være helt sikker på, at din pressemeddelelse ikke klarer sig igennem mediernes snævre nåleøje. “Alle” er ikke en målgruppe.

Overvej hvem dit budskab er interessant for. Jo mere præcis en målgruppe, du har, desto større chance har du for at få omtale ud af pressemeddelelsen. Tænk over faktorer som:

  • Alder
  • Køn
  • Geografi
  • Beskæftigelse
  • Indkomst
  • Familieforhold
  • Boligssituation
  • Interesser
  • Politisk ståsted

Det er altså ikke dig selv og din virksomhed, du skal tage udgangspunkt i. Se den modtager for dig, du i sidste ende vil have dit budskab ud til (ikke journalisten) og dan en eller flere profiler ud fra de her faktorer.

Sådan vælger du medierne

Når du har et overblik over hvem din(e) målgruppe(r) er, kan du nemmere udvælge hvilke medier, du skal sende pressemeddelelsen til. Du skal nemlig vælge de medier, der når bedst ud til målgruppen. Det er medietyper som:

  • Landsdækkende medier
  • Regionale medier
  • Lokale medier
  • Fagblade
  • Specialmedier

Det var lidt om, hvordan man skriver en pressemeddelelse. Vil du blive klogere på, hvordan en pressemeddelelse bygges op, hvornår du skal udsende den, hvordan du måler effekten af den? Du kan lære det hele i det digitale kursus “Sådan får du medierne til at elske dine pressemeddelelser”. Manden bag er journalist Kasper Skov Jensen. Du kan købe og dowloade kurset lige her:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *